مدیریت در آموزش و پرورش
- سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷ ق.ظ
- ۰ نظر
مدیریت در آموزش و پرورش
فهرست مطالب
مقدمه............................................................................... 4
تـعریف مدیـریت .................................................................. 9
وظایف مدیــر در امــور دانش آمــوزان....................................... 11
پیشنهادها.......................................................................... 22
وظایف مدیـر در امــــور کارکنـــان............................................ 23
وظایف مدیــران در امــور اداری و مالـی ..................................... 27
تعریف جو سازمانی................................................................. 27
تفاوت جو با فرهنگ سازمانی...................................................... 29
عوامل موثر در تعیین جو مدارس.................................................. 33
شاخص های جو سالم سازمانی.................................................... 34
مشکلات مدیریت در مدارس کوچک.............................................. 41
اهم مشکلات در مدارس کوچک................................................... 43
مشکلات اداری و مالی................................................................ 48
اهمیت، فواید و نقش پژوهش در تدریس......................................... 49
مدیران باید بدانند که................................................................. 54
بهبود بخشیدن به مدیریت مدرسه ................................................. 92
مدیریت در کلاس...................................................................... 94
ضرورت و اهمیت مدیریت آموزش.................................................. 95
ده بخش از قلمرو مدیریّت آموزشی.................................................. 100
منابع........................................................................................ 108
مقدمه:
بطور کلی آموزش و پرورش به عنوان یکی از عظیمترین و فراگیرترین نهادهای اجتماعی شناخته شده است که اکثر مردم به نوعی با آن در ارتباط میباشند. آموزش و پرورش منشاء بالقوة تغییرات مهم و ارزشمند در تمامی ابعاد مختلف زندگی افراد و جامعه میباشد. با توجه به این گستره و اهمیت و با توجه به پیچیدگی حاکم بر فعالیتهای آموزشی، مشخص میشود که اداره مطلوب سازمانهای آموزشی کاملاً وابسته به انجام فعالیتهایی است که به صورتی دقیق و منظم در پرتو فعالیتهای علمی و پژوهشی تدارک دیده شده باشند. با توجه به این حساسیت است که در نظام تعلیم و تربیت، هیچ تصمیم و برنامه فراگیری نباید قبل از تأیید صحت و درستی آن به مرحلة اجرا در آید. این تأیید عموماً از طریق استفاده از روشهای علمی، قابل دسترسی است.
برای کنترل، نظارت و ارزشیابی، فعالیتهای این نهاد گسترده و پیچیده و همچنین حصول اطمینان از صحت اجرای برنامههای آن، شیوهها و تدابیر قابل اتکایی وجود دارد که مهمترین آنها «پژوهش» میباشد. ضرورت و اهمیت «پژوهش» در نظام آموزش و پرورش احساس شده و حمایت بیشتری را میطلبد. در این مقاله، ابتدا برخی از کلمات و اصطلاحات کلیدی تعریف شده و سپس به نقش پژوهش در تدریس پرداخته میشود.
- دیوئی (Dewey)[1][1][1] (1933) در کتاب «چگونه ما فکر میکنیم» میگوید : اولین مرحلة تحقیق احساس وجود یک «مشکل» است به این معنی که پژوهشگر، در کار خویش با «مانع» یا «مشکلی» روبرو گردیده است که در حل آن ابهام یا تردید دارد. (4)
- تحقیق علمی یک عمل دستوری است و هدف آن کشف حقیقت درباره موضوعی است که مورد تحقیق واقع میشود. حقیقت علمی یک آگاهی Information واقعی و عینی از علل و آثار پدیدهها و ارتباط آنها با همدیگر است. چنین حقیقتی یک واقعه Fact یا یک قانون علمی خوانده میشود. تحقیق علمی حرکتی است از حالت علم کمتر به حالت علم بیشتر از مجهول به معلوم.
این حرکت شامل مراحل مشخصی است که به ترتیب خاص و هر یک با روش معین انجام میگیرد.
- ۹۵/۰۴/۱۵