بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی
- سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۰۳ ب.ظ
- ۰ نظر
بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی
دانلود پروژه اقدام پژوهی بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی
متدولوژی تحقیق :
این تحقیق به شیوهٔ کیفی انجام گردیده است. در این دسته از تحقیقات، ضمن تنظیم مصاحبهٔ ساختارمند، پژوهشگر با ذهنیت خود به تحقیق شکل میدهد وسعی در درک افراد مورد تحقیق دارد وبه دنیای آنها وارد میشود ودربسیاری موارد خود را به جای آنها قرار میدهد (مارشال و رأس من، 1377). با انتخاب روش تحقیق کیفی در این مطالعه، فرصت مشاهده جزئیات و مستند سازی پدیده مورد مطالعه ایجاد شد. مزیت دادههای جمع آوری شده از این طریق نسبت به نظرخواهیهای انجام شده در قالب پرسشنامههای مقیاسی، براین است که امکان آشنایی با فرایندهای رسیدن به یک پاسخ را برای پژوهشگر ایجاد میکند (همان منبع). لذا بینش وبصیرت پژوهشگر در این دسته از تحقیقات منجر به شرح وبسط سیستم پیچیدهٔ اجتماعی میگردد.
جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:
نمونه معرف از مدارس مقطع راهنمایی شهرستان میباشد. روند انتخاب به این شکل بود که درجریان جلسه انجمن اولیاء ومربیان، با مدیران مدارس مذکور صحبت گردید و از آنها خواسته شد که در جریان برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزی در فرایند تحقیق مشارکت نمایند. دعوت از مدیران برای مشارکت در مطالعه با استقبال گرم آنها مواجه گشت. لذا با مدیران مدارس نمونه و دو گروه از دانش آموزان (داوطلبان عضویت در شورای دانش آموزی و افراد شرکت کننده در انتخابات)، مصاحبههای ساختاری هدفمندی انجام شد و یک هفته بعد از انتخابات نیز مصاحبههایی با منتخبین شوراهای دانش آموزی مدارس مذکورصورت گرفت. درنهایت مدیریت از 6 مدرسه راهنمایی دخترانه وپسرانه غیرانتفاعی، شاهد و دولتی، تعداد 48 نفر از اعضای عضو وغیر عضو انتخاب گردیدند. از این 48 نفر، 36 نفر، اعضای اصلی شورا بودند (منتخبین شورای دانش آموزی) و 12 نفر از داوطلبان عضویت در شورای دانش آموزی مورد مصاحبه قرار گرفتند و پاسخهای تأمل برانگیز ومستدل بررسی وتجزیه و تحلیل گردید.